O serie de alimente sunt dăunătoare pentru dinți, în ciuda faptului că fac parte din categoria de alimente sănătoase. Dacă ai senzația că numai alimentele nesănătoase precum cele bogate în zaharuri adăugate îți distrug dinții, află că te înșeli.

Cu siguranță și în dieta ta se regăsesc aceste 6 alimente care sunt dăunătoare pentru dinți, fără ca tu să conștientizezi efectele pe care le au asupra danturii tale.

Când mănânci alimente amidonoase ori bogate în zahăr, hrănești bacteriile din cavitatea bucală, care la rândul lor determină apariția cariilor ori a problemelor gingivale. Trebuie să știi că zaharurile din alimente îți atacă dinții până la 20 de minute după ce mănânci, de aceea medicii insistă să ne spălăm pe dinți după ce mâncăm.

Top alimente sănătoase, dar dăunătoare pentru dinți

  1. Turmeric

Acest condiment oriental a devenit foarte popular în ultimii ani, iar acest lucru se datorează efectelor benefice pe care le are pentru organism. În primul rând, turmericul este un puternic antiinflamator, având abilitatea de a ajuta organismul să combată procesele inflamatoare care stau la baza multor boli. Totodată, turmericul are și un conținut ridicat de antioxidanți.

Ceea ce nu se știe însă despre turmeric este că îngălbenește dinții, fiind extrem de pigmentat. În timp, consumul repetat de turmeric îți poate îngălbeni dantura. Pentru a preveni o asemenea situație, este recomandat să îți faci un obicei din a te spăla pe dinți de fiecare dată după ce consumi preparate pe bază de turmeric. Dacă nu ai această posibilitate, clătește-ți măcar gura cu apă după ce termini de mâncat.

  1. Ceai Kombucha

Ceaiul fermentat Kombucha conține o serie de antioxidanți, precum și probiotice, fiind benefic pentru sănătatea gastrointestinală. Însă acesta îți poate distruge dinții în timp. Asta pentru că are o aciditate foarte crescută, care poate eroda smalțul dinților.

Întrucât expunerea îndelungată la Kombucha scade pH-ul din cavitatea bucală, crescând riscul de erodare a smalțului, medicii stomatologi recomandă consumarea rapidă a acestui ceai, iar apoi clătirea cavității bucale. Nu se recomandă spălarea dinților imediat după consumul acestui ceai.

  1. Fructe citrice

Portocalele, grepfrutul, lămâile ori pomelo sunt alimente sănătoase, recomandate în dietele echilibrate. Însă fructele citrice au o aciditate crescută, ceea ce înseamnă că erodează treptat smalțul dinților, crescând astfel riscul de carii dentare. De aceea stomatologii ne sfătuiesc să ne clătim cavitatea bucală cu apă din belșug imediat după ce mâncăm fructe citrice.

  1. Fructe confiate

În categoria gustări sănătoase, întotdeauna vei găsi fructele confiate. Însă acestea sunt lipicioase și foarte dulci, ceea ce înseamnă că pot rămâne lipite de dinți pentru perioade îndelungate, crescând riscul de apariție a cariilor.

Periajul dinților sau măcar clătirea cavității bucale cu apă de gură sunt recomandate după consumul de fructe deshidratate.

  1. Pâine

Te-ai gândit vreodată că pâinea îți poate afecta dantura? Ei bine, este adevărat. În timp ce mesteci pâinea, saliva o descompune transformând-o într-o compoziție păstoasă, plină de zahăr, care se lipeste de dinții tăi în locurile cel mai greu accesibile. Așadar, o felie de pâine poate fi la fel de dăunătoare pentru dantura ta precum o bomboană.

  1. Popcorn

Consumul de floricele din porumb vine la pachet cu două riscuri majore pentru dantura ta:

  • Crăparea dinților – dacă ai obiceiul de a mânca boabele de porumb care au rămas nedeschise în timpul preparării popcornului, există riscul de a îți sparge un dinte sau o măsea;
  • Abces gingival – cojile boabelor de popcorn pot intra sub gingie, determinând inflamație la nivelul țesutului gingival. Asta înseamnă că poți face abces gingival de la popcorn.

Specialiștii în domeniu ne recomandă să ne spălăm pe dinți de fiecare dată după ce mâncăm popcorn, ba chiar să folosim și ața dentară pentru a curăța foarte bine spațiile dintre dinți.

Alimente benefice pentru dantura ta

Iată o listă cu principalele categorii de alimente benefice pentru dinții tăi:

  • Fructele și legumele bogate în conținutul de fibre;
  • Laptele, brânza, iaurtul și alte produse lactate;
  • Ceaiul verde;
  • Guma de mestecat fără zahăr;
  • Alimentele care conțin fluor: sardine în conservă, suc de grepfrut, pește ori carne de pasăre.

Recomandări pentru o dinți frumoși și sănătoși:

  • Spală-te pe dinți de două ori pe zi – dimineața și seara;
  • Folosește ața dentară cel puțin o dată pe zi;
  • Bea mai multă apă;
  • Consumă cât mai puține gustări între mese și alege, pe cât este posibil, gustări sănătoase;
  • Clătește-ți gura cu apă sau cu apă de gură după fiecare masă/ gustare, atunci când nu ai posibilitatea să te speli pe dinți;
  • Mergi la medicul stomatolog pentru controale de rutină în mod regulat, chiar dacă nu ai o problemă specifică;
  • curăță cavitatea bucală după ce mănânci cele 6 alimente dăunătoare pentru dinți, enumerate mai sus.