În lunile de iarnă, organismul este suprasolicitat de temperaturile scăzute şi mai expus riscului de îmbolnăvire, de aceea este recomandat să mănânci alimente care îți fortifică imunitatea. O dietă sănătoasă, bogată în substanțe nutritive, te va ajuta să rămâi puternic în fața condițiilor meteo aspre, precum și în fața virusurilor și bacteriilor care circulă în aer.

Alimente sănătoase pe care să le consumi iarna

Ovăzul este bogat în fibre și proteine, fiind un aliment sănătos și sățios. Începe-ți ziua cu un terci de ovăz cald, aromatizat cu scorțișoară, alune sau fructe, și vei suporta mai ușor frigul de afară. Totodată, un asemenea mic dejun îți va ține de foame până la orele prânzului, deci nu trebuie să te mai stresezi în ceea ce privește gustarea dintre mese.

Mierea naturală este și ea recomandată pe timp de iarnă. Specialiștii susțin că mierea are proprietăți antiseptice, antibacteriene și calmante, de aceea este un aliat de preț al imunității. Poți consuma miere dimineața, la micul dejun, în terciul de ovăz, în ceai sau într-un amestec pentru imunitate, cu ghimbir și propolis. Indiferent de forma sub care alegi să consumi acest ingredient, organismul va avea de câștigat.

Rădăcinoasele nu ar trebui să lipsească din dieta ta. Pe timp de iarnă, simți nevoia mai des decât în alte anotimpuri să mănânci “alimente care oferă confort”. Printre acestea se numără dulciurile, produsele bogate în carbohidrați sau grăsimi. Poți, însă, să combați aceste pofte cu alimente dulci și bogate în carbohidrați, care sunt foarte sănătoase. De pildă, rădăcinoasele precum cartoful dulce, sfecla, ghimbirul pot fi gătite la cuptor, cu ierburi aromatizate ori sub formă de supă cremă, și consumate fierbinți, în zilele geroase de iarnă. Acestea vor încălzi corpul şi vor oferi și o stare de bine.

Alimentele bogate în vitamina B12 ar trebui incluse în alimentație în orice sezon, însă mai ales iarna. Această vitamină asigură funcționarea sistemului imunitar, menține organismul puternic și combate oboseala, așadar este necesară mai ales în sezonul rece, când corpul este suprasolicitat de vremea geroasă. Mănâncă mai des somon, brânză, ouă și nu uita să bei lapte încălzit, poate chiar cu un strop de miere sau cu un praf de scorțișoară.

Alimentele care conțin fier din belșug pot contribui la prevenirea bolilor. Fierul este esențial pentru buna funcționare a organismului și pentru menținerea sistemului imunitar puternic. Acesta se regăsește în concentrații mari în alimente precum carnea roșie, lintea, spanacul ori varza Kale.

Citricele ar trebui consumate iarna fie ca atare, fie sub formă de sucuri naturale. Fructele precum portocala, grepfrutul sau lămâia sunt bogate în vitamina C, care are un rol important în funcționarea sistemului imunitar. Asigură-te că acestea nu lipsesc din alimentația ta, mai ales în perioadele foarte friguroase.

Ceaiul verde conține antioxidanți care ajută organismul să se protejeze de răceli, contribuind la menținerea sănătății pe timp de iarnă. Mai mult decât atât, în compoziția acestuia se regăsesc și catehinele, substanțe care accelerează metabolismul și ajută organismul să se încălzească mai ușor, dar și să ardă grăsimile mai repede.

Fă-ți un obicei, în sezonul rece, din a consuma cel puțin o ceașcă de ceai verde pe zi. Poți face asta în orice moment al zilei, este la fel de benefic.

Supa de pui este ideală pentru masa de prânz, dar și pentru cină în zilele cu temperaturi scăzute. Specialiștii recomandă consumul de supă de pui în tratarea răcelilor, însă aceasta este la fel de eficientă și în prevenirea acestora. Supa de pui conține substanțe nutritive de preț, care provin atât din legume, cât și din carnea de pui. Mai mult decât atât, în zilele geroase supa de pui te va încălzi și va decongestiona căile nazale. E indicat ca iarna să mănânci supă de pui de cel puțin două ori pe săptămână.

În sezonul rece, o dietă echilibrată și bogată în vitamine și minerale te va ajuta să ții gripa și răceala la distanță, să menții organismul sănătos și să faci față frigului cu mai mare ușurință. Pe de altă parte, o dietă nesănătoasă, pe bază de alimente de tip fast-food, grăsimi și zaharuri în exces, va slăbi organismul și va favoriza îmbolnăvirea.

Fii atent la nevoile organismului tău, oferă-i aportul caloric necesar zilnic și asigură-te că acesta primește substanțele nutritive de care are nevoie. Curele de slăbire drastice îți vor slăbi organismul pe timpul iernii, așa că este bine să le eviți.